Costa rica Vs. Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Susanne Kooij - WaarBenJij.nu Costa rica Vs. Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Susanne Kooij - WaarBenJij.nu

Costa rica Vs. Panama

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

24 Maart 2014 | Panama, Bocas del Toro

Toen ik mijn ticket boekte, was het de goedkoopste optie op San José te vliegen en via daar naar Panama City te reizen om door te vliegen naar Ecuador. Prima leek me: 5 weken voor 2 relatief kleine landen. Wat ben ik nu blij dat ik dit gedaan heb, al had ik zoveel langer willen hebben. Terwijl ik dit schrijf zit ik in een bus die van west naar oost Panama rijdt in totaal 8 uur. Zo krijg ik toch nog wat meer mee van dit land waar ik maar 2 weken ben.

Puerto Viego was het plaatsje in Costa Rica waar ik als laatste geweest ben. Palmbomen, zon, surfers, cocktails op het strand - ook de laatste dagen daar waren heerlijk! 1.5 week geleden heb ik PV verruild voor Bocas del Toro, een eilandengroep in het noord-westen van Panama. Dat betekende met een watertaxi erheen, die als hij vol is natuurlijk nog voller kan waardoor de boot gevaarlijk schommelend als speedboat over het water scheurde. Ik heb in totaal 3 eilanden gezien in Bocas - alledrie even mooi: prachtig helder water, vissen die gewoon om je heen zwemmen, overal zeesterren en natuurlijk witte zandstranden omringt door palmbomen. Het stadje zelf was erg toeristisch - weinig contact met de lokale bevolking. Maar ook wel heel mooi, kleurrijk en levendig. Hoogtepunt van de week was wel het zeilen op een katamaran en het spotten van dolfijnen (!). Leuke quote 'the 3 lies of bocas': I will not drink today, I will not go out today and I will leave tomorrow! Ow en nog iets leuks: heb zomaar even een fotoshoot gehad op het strand in Bocas. Een fotograaf en crew benaderde me omdat ze nog iemand nodig hebben. Toch stiekem een dream come true, gezien ik het nooit tot een zandstrand geschopt heb in de modellenwereld!

Ook ben ik op een cacao/chocolade tour gegaan die heel leerzaam was. We gingen met de inheemse bevolking mee hun finca's (boerderijen) in, waar niet alleen cacao bomen staan maar ook planten voor consumptie en planten met medicinale functies. Ze zijn er trots op dat er bijna geen ziektes daar zijn - bijna iedereen sterft uiteindelijk door ouderdom - vanwege hun gezonde leefstijl. Ook waren ze erg trots op hun cacao en chocolade, die met de hand gemaakt wordt. De bonen worden uit de pulp gehaald, gefermenteerd en gedroogd. Vervolgens worden ze boven een vuurtje geroosterd tot de schil er makkelijk afgaat. Dan wordt er met een grote steen over de bonen heen gerold tot er een pasta ontstaan en voilà: pure chocola van 100% cacao. Dat is echt wel wat anders dan de fabriek die ik in Ecuador bezocht heb - ondanks dat daar ook gourmet/artisian chocolade werd geproduceerd. Leuk! Voor wie in Nederland meer over chocola wil weten + proeven (!), volgende week is er het Chocoa event in Amsterdam! Echt een aanrader;)

Anyway terug naar Panama: na een week gevuld met bbq's, cocktails, strand en snorkelen ben ik afgelopen zondag vertrokken naar Boquette. De bus zat zo vol dat de gemiddelde snelheid 30 km per uur was - 4 uur lang. Geduld is een schone zaak..! Boquette is een klein stadje aan de rand van de hoogste vulkaan van Panama en omringd door bergen. Een mooi uitzicht vanuit de hangmat dus! Ik verbleef in een prachtig hostel waar ik door een foutje een eigen kamer met 2p-bed kreeg: heaven!! Na het party-hostel in bocas was dat echt lekker om bij te komen (- bijkomen van een strandvakantie, ironisch:p). Na 2 dagen daar, ben ik nu dus op weg naar Panama City. Een echte metropool (vergelijkbaar met een stad als San Fransisco). Daar blijf ik een dagje om vervolgens naar de San Blas eilanden af te reizen - een eilandengroep in het noordoosten bestaande uit hele kleine onbewoonde eilanden. Er is daar niks behalve zon, zee en strand. Nog even genieten van dit heerlijke paradijs - want maandag vlieg ik naar Ecuador!

Wat ik tot nu toe gezien heb van Costa Rica en Panama is heel verschillend! Zodra je de grens overgaat, kom je echt in een andere cultuur terecht maar ook andere natuur. De delen van Costa Rica die ik gezien heb bestonden uit tropische vegetatie. Panama lijkt (naar mijn idee - heb zeker niet alles gezien!) op Frankrijk. Het heeft iets mediterraans - maar ook weer niet door de grote vlaktes omringd in de verte door bergen en vulkanen. Ik ben heel benieuwd naar Panama city en de san blas! Ik hou jullie op de hoogte:)

Liefs!

Ps. Leuk om berichtjes te krijgen bij het verslag - geen idee wie dit allemaal lezen dus mocht je tijd hebben voor een berichtje: leuk!

pss. oke er is iets fout gegaan met uploaden - dit verslag is van afgelopen woensdag 19 maart! Morgen komt er weer een update van Panama City en de San Blas eilanden, met wat culturele aspecten voor de algemene opvoeding!

  • 24 Maart 2014 - 01:24

    Ilja:

    Leuk verhaal! Geniet ervan, San Blas is fantastisch!!!!

  • 24 Maart 2014 - 07:03

    Linda:

    Hoi Susanne, wat leuk om te lezen. Fijn dat het zo goed gaat. Je ziet er ontspannen uit en zo klinkt je verhaal ook. Groetjes.

  • 24 Maart 2014 - 08:10

    Anne-Laure:

    Wauw suus! Echt geweldig wat je allemaal meemaakt :) Zo trots op je dat je dat je dit gewoon aan het doen ben nu! Ik hoop dat je overal met volle teugen van kan genieten! Maar ondertussen missen we onze homie wel hoor ;). Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.. Dikke knuffel, x Lau

  • 24 Maart 2014 - 08:37

    Sara:

    Suusje! Wat leuk om je verhalen te lezen, ik krijg er de reiskriebels van. T klinkt alsof je je erg goed vermaakt, dus ik zou zeggen: houwe zo! Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    Liefs, Sara

  • 24 Maart 2014 - 09:52

    Sophia:

    Oooooo lieverd wat heerlijk om te lezen!! Geniet!! <3 (Je bent wel heeeeel erg op je plek he;) Kom je nog terug?? )

  • 24 Maart 2014 - 12:29

    Kelly H:

    Suuusy wat klinken je avonturen heerlijk! Volgens mij heb je helemaal je plekje gevonden als reiziger, lekker blijven genieten! xxx

  • 24 Maart 2014 - 12:44

    Mam:

    Wat ben ik ongelooflijk trots op mijn grote dochter, dit dit avontuur aanging met enige scepsis, is dat reizen echt leuk, hoe zal het worden, stel dat ik er niks aan vind ....... En als je nu haar verhalen leest en foto's ziet (wij hebben thuis al een dropboxfile vol gelukkig) dan geniet ik net zo hard mee. Suus, je bent een kanjer en je geniet, dat is het belangrijkste. You go girl, tot de volgende update dan maar, liefs mam xxxxx

  • 24 Maart 2014 - 16:00

    Oma En Opa:

    Lieve Susebol, als ik dit allemaal lees word ik er stil van, wat een geweldige belevenis. We zagen er tegenop dat je zo ver en zo lang wegging als we de verslagen lezen kunnen we alleen maar zeggen wat goed dat je gegaan bent.
    Je weet ik ben ook reislustig maar wat jij doet vind ik super. Zie je me al gaan met mijn rollator over alle smalle paadjes en hellingen? Ik was net zo snel weer beneden na alle moeite om boven te komen. We zeggen hier geniet ervan Susanne want meestal doe je dit maar 1 keer. Ben nu al nieuwsgierig naar het volgende verslag.
    Hier gaat alles zijn gangetje. We doen boodschappen en een dutje en dat is het dan. Maar de zon schijnt en daar wordt je ook blij van.
    Suusje blijf genieten maar pas goed op jezelf.Dikke knuffel van Opa en Oma.xxx

  • 24 Maart 2014 - 17:27

    Margreet:

    Hoi Lieverd,

    Wat heb jij een geweldige tijd zeg en wat beleef je prachtige dingen!
    Geweldig toch model op het strand, het komt zo maar even aangewaaid als je het niet verwacht, super!
    Wat is de wereld toch mooi, heerlijk dat je de mogelijkheid hebt dit te ontdekken, heb nog veel plezier meis en een dikke kus voor jou!

  • 25 Maart 2014 - 11:52

    Evy:

    levensgenieter;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Hoi allemaal, 16 Februari vertrek ik naar Latijns-Amerika om Spaans te leren, cacao te onderzoeken, de Andes de beklimmen en alle dingen die een echte backpacker zou moeten doen op reis! Ik vind het heel leuk deze blog bij te houden zowel voor iedereen in Nederlands als voor mezelf! Ik hoop dat jullie het leuk vinden te lezen wat ik zoal uitspook in: Costa Rica Panama Ecuador Peru Bolivia Chili & Argentinie Ik zal af en toe op skype online zijn en in hostels heb ik gewoon wifi. Dus als je het leuk vind om contact te houden: Tel: 0031624106029 Skypenaam: susannevanderkooij Tot over 5 maanden!

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 649
Totaal aantal bezoekers 9757

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 31 December 2014

Latijns-Amerika

Landen bezocht: